logo1a
STRONA G紟NA CODZIENNO汎 JAK POZNALI危Y BOGA PYTANIA RECENZJE LINKI
powr鏒 KONTAKTY ZE ZMARΧMI - CZY MO烊IWE? podstrona
Chyba ka盥y cz這wiek zadaje sobie to pytanie. Niekt鏎zy ludzie nawet twierdz,
瞠 si ze zmar造mi kontaktuj. Wydano sporo ksi捫ek na ten temat. Nas chrze軼ijan
obowi您uje to, co na ten temat m闚i B鏬 i postaram si zagadnienie om闚i
wy陰cznie na podstawie Biblii.

Zagadnienia:
I.   Zakaz kontaktowania si ze zmar造mi.
   1. Kontaktowanie si ze zmar造mi to grzech.
   2. Po鈔ednictwo zmar造ch to grzech.
II.  Czy zmarli mog si objawia 篡j帷ym?
III. Jak sprawdzi, czy duch jest od Boga?
IV.  Podsumowanie



I.   Zakaz kontaktowania si ze zmar造mi.

B鏬 wyda bezwzgl璠ny zakaz wywo造wania jakichkolwiek duch闚 w tym zakaz
kontakt闚 z duchami ludzi zmar造ch. Jest to dla Boga obrzydliwe:
- obrzydliwo軼i - hebr. ketoabot (9865) - ohyda, obrzydliwo嗆

5M.18,9	 Gdy tedy wejdziesz do ziemi, kt鏎 Pan, B鏬 tw鎩, ci daje, nie naucz
         si czyni obrzydliwo軼i tych lud闚;
18,10	 niech nie znajdzie si u ciebie taki, kt鏎y przeprowadza swego syna
         czy swoj c鏎k przez ogie, ani wr騜bita, ani wieszczbiarz,
         ani gu郵arz, ani czarodziej,
18,11	 ani zaklinacz, ani wywo造wacz duch闚, ani znachor, ani wzywaj帷y
         zmar造ch;
18,12	 gdy obrzydliwo軼i dla Pana jest ka盥y, kto to czyni, i z powodu tych
         obrzydliwo軼i Pan, B鏬 tw鎩, wyp璠za ich przed tob.
18,13	 B康 bez skazy przed Panem, Bogiem twoim,
18,14	 gdy te narody, kt鏎e ty wyp璠zasz, s逝chaj wieszczbiarzy i wr騜bit闚,
         a na to Pan tobie nie pozwoli.
Zauwa禦y, 瞠 wywo造wanie duch闚 i wzywanie zmar造ch zawsze by這 obrzydliwo軼i
dla Boga.
Mi璠zy innymi z tego powodu narody, kt鏎e to czyni造 ponios造 kar -  zosta造
wyp璠zone ze swojej ziemi.
Nie jest to wi璚 zakaz dotycz帷y tylko narodu 篡dowskiego, ale zakaz obowi您uj帷y
wszystkich ludzi. Zakaz nigdy nie zosta odwo豉ny lub zmieniony.
Wywo造wanie duch闚 i wzywanie zmar造ch  jest wymienione oddzielnie. W oryginale
brzmi to nast瘼uj帷o:
" pytaj帷ych duchy i widma, i zwracaj帷ych si do zmar造ch"
  . duchy - od hebr. ob, haobot (204),- duch zmar貫go  (to samo w 2Kron.33,6
    t逝m. jako wywo造wanie zmar造ch oraz Iz.8,19 - wywo逝j帷ych duchy zmar造ch,
    3M.20,6 -wywo造wacze duch闚 )
  . widma - od hebr.  weidde (3512) - widmo, duch wr騜by, a tak瞠 kto, w kim
    taki duch przebywa
- wzywaj帷y - hebr. wedores (2125) - pyta, radzi si, domaga si, szuka,
  zanosi pro軸y,
- zmar造ch - od hebr. hametim (4851) - umrze

Z kontekstu wynika, 瞠 w pierwszym przypadku chodzi o zakaz wywo造wania byt闚
duchowych ( anio堯w, demon闚 ), a drugim o zakaz zwracania si w jakiejkolwiek
formie do duch闚 zmar造ch ludzi ( zakaz wzywania, pytania si, zanoszenie pr騥b).
Duchy wcale nie musz si nam ukaza lub reagowa na nasze pro軸y. Ju sam fakt
zwracania si do duch闚 w jakiejkolwiek formie stanowi z豉manie przykazania,
jest obrzydliwo軼i


1. Kontaktowanie si z duchami zmar造ch to grzech.

Praktycznie ka盥a osoba wierz帷a w Boga wie, 瞠 jakiekolwiek zwracanie si do
demon闚 jest grzechem. Jednak nie wszyscy uwa瘸j, 瞠 zwracanie si do anio堯w,
lub  duch闚 os鏏 zmar造ch te jest grzechem.
Nie chc si tu zajmowa tematem anio堯w - w Biblii nie ma 瘸dnego przyk豉du
wywo造wania anio堯w, za to jest zakaz wywo造wania wszelkich duch闚, o czym
wspomnia貫m powy瞠j.
Wracaj帷 do duch闚 os鏏 zmar造ch. Wiemy ju, 瞠 zwracanie si do zmar造ch
(w jakiejkolwiek formie) jest obrzydliwo軼i. Tak瞠 korzystanie z us逝g ludzi,
kt鏎zy to robi jest zabronione.
Z Biblii wynika, 瞠 zar闚no zwracanie si do zmar造ch jak i korzystanie
z wywo造waczy duch闚 - to grzech cudzo堯stwa duchowego:

3M.20,6	 Kto za zwr鏂i si do wywo造waczy duch闚 i do wr騜bit闚, by na郵adowa
         ich w cudzo堯stwie, to zwr鏂 swoje oblicze przeciwko takiemu i wytrac
         go spo鈔鏚 jego ludu.

Iz.8,19	 A gdy wam b璠 m闚i: Rad嬈ie si wywo造waczy duch闚 i czarownik闚,
         kt鏎zy szepc i mrucz, to powiedzcie: Czy lud nie ma si radzi
         swojego Boga? Czy ma si radzi umar造ch w sprawie 篡wych?
- radzi si - hebr. wedores (2125) - pyta, radzi si, domaga si, szuka,
  zanosi pro軸y,

Na pewno chodzi tu o zakaz wywo造wania duch闚 zmar造ch, na co wskazuje w obydwu
wersetach u篡cie s這wa haobot  (204) - duch zmar貫go. Wynika to te z dalszej
cz窷ci wersetu drugiego - ('czy ma si radzi umar造ch').
Widzimy wi璚, 瞠 zwracanie si do duch闚 zmar造ch w jakiejkolwiek formie
(wywo造wanie, pytanie ich, zanoszenie pr騥b) - jest grzechem, kt鏎e skutkuje
 powa積ymi konsekwencjami za 篡cia, i utrat 篡cia wiecznego.
Cudzo堯stwo duchowe jest podobne w formie do cudzo堯stwa cielesnego. Cudzo這積ik
cielesny nawi您uj帷 kontakty intymne z inn osob, zdradza drug stron
w ma鹵e雟twie. Cudzo這積ik duchowy, nawi您uj帷 kontakty z duchami, zdradza Boga.
Cudzo堯stwo duchowe jest z豉maniem pierwszego przykazania, gdy ludzie zwracaj帷
si do duch闚 uwa瘸j,  瞠 duchy maj mo磧iwo軼i lub wiedz nieosi庵aln dla
ludzi 篡j帷ych. Tym samym cz這wiek stawia je obok Boga. I co gorsza, informacje
podane przez z貫 duchy mog si sprawdza. Dzia豉nie tych duch闚 zawsze prowadzi
do z造ch skutk闚:

1Tym.4,1   A Duch wyra幡ie m闚i, 瞠 w p騧niejszych czasach odst徙i niekt鏎zy
           od wiary i przystan do duch闚 zwodniczych i b璠 s逝cha nauk
           szata雟kich,
4,2	   uwiedzeni ob逝d k豉mc闚, naznaczonych w sumieniu pi皻nem wyst瘼ku,
4,3	   kt鏎zy zabraniaj zawierania zwi您k闚 ma鹵e雟kich, przyjmowania
           pokarm闚, kt鏎e stworzy B鏬, aby wierz帷y oraz ci, kt鏎zy poznali
           prawd, po篡wali je z dzi瘯czynieniem.
(oryg. 'lgn帷 do duch闚 zwodz帷ych i nauk demon闚, w ob逝dzie m闚i帷ych k豉mstwa')
- przysta - gr. prosecho (4206) - lgn望, sk豉nia si ku czemu, zajmowa si,
  s逝篡, trzyma si, kierowa swoj uwag, i嗆 za kim,
- zwodz帷ych - gr. planos (3985), zwodzi, wprowadza w b陰d

Informacje podawane przez z貫 duchy to wiedza demoniczna. Ostatecznym skutkiem
jest odej軼ie od Boga i wieczno嗆 w piekle.


2. Po鈔ednictwo zmar造ch to grzech.

Wiemy ju, 瞠 wszelkie kontakty z duchami os鏏 zmar造ch s zakazane przez Boga.
Grzechem jest wi璚 zwracanie si do nich w jakiejkolwiek sprawie, tak瞠 z pro軸
o wstawiennictwo.
Wiemy, 瞠 gdy cia這 cz這wieka umiera, jego duch i dusza nadal istniej. Duchy
trafiaj albo do nieba, albo do piek豉. Czy嗆ca nie ma - to oszustwo wymy郵one
przez cz這wieka.
Niekt鏎zy nie widz nic z貫go w zwracaniu si do duch闚 zmar造ch np. do Marii
czy 鈍. Piotra. Argumentuj, 瞠 przecie oni nadal 篡j, a wi璚 mo積a si do
nich zwraca z pro軸 o wstawiennictwo tak, jakby鄉y prosili ludzi 篡j帷ych.
Dodaj przy tym, 瞠 przecie wielu tak robi, i 瞠 to wynika z tradycji.
Nic nie pomo瞠 takie t逝maczenie - skoro B鏬 zabroni wszelkich kontakt闚
z duchami, to pro軸a o wstawiennictwo kierowana do duch闚 zmar造ch te jest
grzechem, obrzydliwo軼i. W Biblii nie mamy ani jednego takiego przyk豉du.
Wszelkie tego rodzaju pro軸y o wstawiennictwo s z豉maniem pierwszego przykazania.
S逝chanie nakaz闚 ludzkich niezgodnych ze S這wem Bo篡m powoduje, 瞠 ludzie nie
oddaj Bogu nale積ej czci:

Mat.15,8    Lud ten czci mnie wargami, ale serce ich daleko jest ode mnie.
15,9	    Daremnie mi jednak cze嗆 oddaj, g這sz帷 nauki, kt鏎e s nakazami
            ludzkimi.
( oryg. - 'daremnie czcz mnie, nauczaj帷 jako nauki przykaza ludzi')
daremnie - gr. maten (3149) - daremnie, bezskutecznie, ja這wo, na pr騜no

1Sam.15,23     Gdy niepos逝sze雟two jest takim samym grzechem, jak czary,
               a krn帳rno嗆, jak ba逕ochwalstwo i oddawanie czci obrazom.
               Poniewa wzgardzi貫 rozkazem Pana, wi璚 i On wzgardzi tob
               i nie b璠ziesz kr鏊em. ( dot. Saula)

Jak daje si zauwa篡 skutki niepos逝sze雟twa Bogu mo積a ponosi jeszcze za tego
篡cia (Saul straci w豉dz kr鏊ewsk ), a nasze modlitwy mog nie by wys逝chane
przez Boga:

J.9,31	 Wiemy, 瞠 B鏬 grzesznik闚 nie wys逝chuje,
         ale tego, kto jest bogobojny i pe軟i wol jego, wys逝chuje.

Wnioski:
- B鏬 zakaza kontakt闚 z duchami ludzi zmar造ch
- wywo造wanie duch闚, wzywanie ich, pro軸y o wstawiennictwo, po鈔ednictwo,
  rozmowy, s obrzydliwo軼i dla Boga
- ka盥y kto si kontaktuje z duchami zmar造ch pope軟ia grzech ba逕ochwalstwa,
  豉mie pierwsze przykazanie (cudzo堯stwo duchowe)
- w Biblii nie mamy ani jednego przyk豉du pro軸y o wstawiennictwo kierowanej
  do ludzi zmar造ch
- kontakty ze z造mi duchami mog skutkowa niewys逝chiwaniem modlitw i odej軼iem
  od Boga.




II.  Czy zmarli mog si objawia 篡j帷ym?

Ludzie wywo逝j帷y duchy zmar造ch twierdz, 瞠 s to duchy tych os鏏, bo znaj
one fakty, o kt鏎ych nikt inny by nie wiedzia. Duchy rozmawiaj z nimi, daj
porady, a nawet przepowiadaj przysz這嗆. Prawd jest, 瞠 te osoby maj kontakty
z duchami, ale czy s to faktycznie duchy zmar造ch?
疾by odpowiedzie na to pytanie nale篡 przeanalizowa jedyne opisane w Biblii
dwa przypadki pojawienia si duch闚 zmar造ch osobom 篡j帷ym.
Pierwszy przyk豉d: Jezus rozmawia z duchem Moj瞠sza, a widz to aposto這wie:

Mat.17,1   A po sze軼iu dniach bierze z sob Jezus Piotra i Jakuba, i Jana,
           brata jego, i prowadzi ich na wysok g鏎 na osobno嗆.
17,2	   I zosta przemieniony przed nimi, i zaja郾ia這 oblicze jego jak
           s這鎍e, a szaty jego sta造 si bia貫 jak 鈍iat這.
17,3	   I oto ukazali si im: Moj瞠sz i Eliasz, kt鏎zy z nim rozmawiali.
17,4	   Na to odezwa si Piotr i rzek do Jezusa: Panie! Dobrze nam tu by;
           i je郵i chcesz, rozbij tu trzy namioty: dla ciebie jeden, dla
           Moj瞠sza jeden i dla Eliasza jeden.
17,5	   Gdy on jeszcze m闚i, oto ob這k jasny okry ich i oto rozleg si g這s
           z ob這ku: Ten jest Syn m鎩 umi這wany, kt鏎ego sobie upodoba貫m,
           jego s逝chajcie!
17,6	   A gdy to us造szeli uczniowie, upadli na twarz swoj i zatrwo篡li
           si bardzo.
17,7	   I przyst徙i Jezus, i dotkn掖 si ich, i rzek: Wsta鎍ie i nie
           l瘯ajcie si!
17,8	   A podni鏀連zy oczy swe, nikogo nie widzieli, tylko Jezusa samego.

ㄆk.9,30   I oto dwaj m篹owie rozmawiali z nim, a byli to Moj瞠sz i Eliasz,
9,31	   kt鏎zy ukazali si w chwale i m闚ili o jego zgonie, kt鏎y mia
           nast徙i w Jerozolimie.
9,32	   A Piotra i jego towarzyszy zm鏬 sen. A gdy si obudzili, ujrzeli
           chwa喚 jego i tych dw鏂h m篹闚, kt鏎zy przy nim stali.
9,33	   A gdy oni rozstawali si z nim, Piotr, nie wiedz帷, co m闚i, rzek
           do Jezusa: Mistrzu, dobrze nam tu by, uczy闓y wi璚 trzy namioty,
           jeden tobie, jeden Moj瞠szowi, jeden Eliaszowi.
9,34	   A gdy on to m闚i, powsta ob這k i zacieni ich. I zl瘯li si, gdy
           wchodzili w ob這k. 

Pomijamy tu Eliasza, bo nie umar - wst徙i 篡wy do nieba. Moj瞠sz natomiast
fizycznie umar i cia這 jego zosta這 pochowane przez Boga:

5M.34,5	  I umar tam Moj瞠sz, s逝ga Pana, w ziemi moabskiej, zgodnie ze s這wem
          Pana.
34,6	  I pogrzeba go w dolinie, w ziemi moabskiej naprzeciw Bet-Peor; a nikt
          nie zna po dzi dzie jego grobu.

Tak wi璚 Jezusowi ukaza si duch Moj瞠sza, sta przy nim i rozmawia. Na pewno
by to duch Moj瞠sza, skoro Piotr, Jan i Jakub byli pewni, 瞠 to Moj瞠sz.
Nie chc omawia tego zdarzenia szczeg馧owo, bo Jezus ma inny status - jest
Bogiem i cz這wiekiem, a jako B鏬 mo瞠 wszystko. Zaznacz tylko, 瞠 Jezus
nie wywo豉 ducha Moj瞠sza, bo to by豚y grzech, a Jezus by bez grzechu
(1Ptr.2,22).
Ducha Moj瞠sza widzieli Piotr, Jan i Jakub, ale tak瞠 nie pope軟ili 瘸dnego
grzechu, bo ducha nie wywo豉li, nie rozmawiali z nim, ani w 瘸den spos鏏 si
nie kontaktowali.
Ten przyk豉d  jedynie 鈍iadczy o tym, 瞠 duch zmar貫go mo瞠 si pojawi ludziom.
Drugi przyk豉d, najbardziej adekwatny : Saul wywo豉 ducha Samuela:

1Sam.28,7     Wtedy rzek Saul do swoich s逝g: Poszukajcie mi kobiety
              wywo逝j帷ej duchy, a p鎩d do niej i zapytam si jej.
              I odpowiedzieli mu jego s逝dzy: Jest oto kobieta wywo逝j帷a
              duchy w En-Dor
28,11	      Rzek豉 kobieta: Kogo mam ci wywo豉? I rzek: Samuela mi wywo豉j.
28,12	      Gdy ta kobieta ujrza豉 Samuela, krzykn窸a wielkim g這sem i rzek豉
              do Saula: Dlaczego mnie oszuka貫? Wszak ty jeste Saul!
28,13	      I rzek do niej kr鏊: Nie b鎩 si. Lecz co widzisz? Kobieta
              odrzek豉 Saulowi: Widz nadludzk istot wychodz帷 z ziemi.
28,14	      I rzek do niej: Jaki wygl康 jej? I rzek豉: Starzec to, kt鏎y
              wychodzi otulony w p豉szcz. I pozna Saul, 瞠 to Samuel,
              i pochyli si twarz ku ziemi, i odda pok這n.
28,15	      Samuel za rzek do Saula: Czemu mnie niepokoisz, ka膨c mi
              przyj嗆? A Saul rzek: Jestem w ci篹kiej niedoli, Filisty鎍zycy
              wojuj ze mn, a B鏬 odst徙i ode mnie i ju nie daje mi
              odpowiedzi ani przez prorok闚, ani przez sny; przywo豉貫m wi璚
              ciebie, aby mi oznajmi, co mam czyni.
28,16	      I rzek Samuel: Dlaczego tedy pytasz mnie, skoro Pan odst徙i許
              od ciebie i sta si twoim wrogiem?
28,17	      Pan uczyni ci, jak zapowiedzia przeze mnie: Pan wydar w豉dz
              kr鏊ewsk z twojej r瘯i i da j innemu, Dawidowi.
28,18	      Poniewa nie us逝cha貫 g這su Pa雟kiego i nie wywar貫 zapalczywego
              gniewu Pana na Amaleku, dlatego uczyni ci to Pan w dniu
              dzisiejszym.
28,19	      Nadto wyda Pan Izraela wraz z tob w r璚e Filisty鎍zyk闚 i jutro
              b璠ziesz ty i twoi synowie ze mn. R闚nie i ob霩 izraelski wyda
              Pan w r璚e Filisty鎍zyk闚.
28,20	      I zaraz pad Saul jak d逝gi na ziemi, gdy przerazi si bardzo
              z powodu s堯w Samuela; opad te zupe軟ie z si, gdy ju ca造
              dzie i ca陰 noc nic nie jad.

Kr鏊 Saul straci Bo瞠 b這gos豉wie雟two od chwili, gdy przesta by Bogu
pos逝szny. B鏬 odst徙i od niego wi璚 Saul w chwili zagro瞠nia, zamiast si
ukorzy - szuka pomocy z造mi metodami. Wiedz帷, 瞠 wzywanie duch闚 to grzech,
kaza wywo豉 ducha Samuela. I duch Samuela si pojawi. Niekt鏎zy twierdz,
瞠 to demon. Nic takiego nie jest napisane, a wiemy ju, 瞠 duchy zmar造ch mog
si pojawia 篡j帷ym. Nie by to te zmartwychwsta造 Samuel, bo jest napisane,
瞠 to by duch. B鏬 pozwoli  na ukazanie si ducha Samuela, 瞠by u鈍iadomi
Saulowi jego grzech, i oznajmi, 瞠 umrze. Nie wiemy co si sta這 z kobiet,
ale g堯wnym inicjatorem by Saul - kobieta dzia豉豉 na jego rozkaz.
Z tej historii mo瞠my si dowiedzie, 瞠:
- wywo豉nie ducha zmar貫j osoby jest mo磧iwe, lecz skutkuje wielkim nieszcz窷ciem
  dla wzywaj帷ego (鄉ier Saula i jego syn闚)
- do duch闚 zmar造ch zwracaj si ci, kt鏎zy nie kochaj Boga i nie s Mu
  pos逝szni.
Powy窺ze przyk豉dy wskazuj, 瞠 wyj徠kowo jest mo磧iwe ukazanie si duch闚 ludzi
zmar造ch, kt鏎zy za 篡cia byli wiernymi s逝gami Boga (Samuel, Moj瞠sz).
Nie ma 瘸dnego przyk豉du, 瞠by 篡j帷ym ludziom pokaza造 si duchy innych ludzi.
I by造 to sytuacje naprawd wyj徠kowe a nie powszechne, jak u spirytyst闚.

Tu dochodzimy do pytania: jakie duchy ukazuj si tym, kt鏎zy je wzywaj?
Mamy dwie mo磧iwo軼i - je瞠li kto wzywa ducha zmar貫go, i duch si objawi
(zjawa, g這s), a osoba wywo逝j帷a ducha nied逝go po tym zmar豉 - m鏬 to by
faktycznie duch zmar貫go.
Je郵i osoba nie zmar豉 - by to demon podszywaj帷y si pod ducha osoby zmar貫j.
Wiemy z obserwacji, 瞠 wi瘯szo嗆 os鏏 wzywaj帷ych zmar造ch 篡je nadal, czyli
kontaktuj帷e si z nimi duchy musz by demonami.
Demony maj wiedz i o ludziach zmar造ch, i o ludziach kt鏎zy je wzywaj.
Dlatego mog si podszywa pod kogo chc, nawet pod osob Jezusa, czy anio堯w:

2Kor.11,14   I nic dziwnego; wszak i szatan przybiera posta anio豉 鈍iat這軼i.

Nale篡 te pami皻a, 瞠 gdy kto uporczywie trwa w niepos逝sze雟twie Bogu,
to B鏬 pozwala szatanowi na dzia豉nie:

1Sam. 16,14	A gdy od Saula odst徙i Duch Pa雟ki, zacz掖 go trapi duch z造,
                te od Pana.
16,15		Rzekli tedy s逝dzy Saula do niego: Oto duch z造 od Boga trapi ci;

Skutkiem kontakt闚 z duchami zmar造ch jest odej軼ie od Boga, gn瑿ienie przez
z這 w r騜ny spos鏏 (koszmary nocne, nieszcz窷cia w rodzinie, op皻anie ),
a nawet 鄉ier takiej osoby.

Wnioski:
-  duchy zmar造ch wzywa osoba, kt鏎a nie kocha Boga i nie jest Mu pos逝szna
-  ukazywanie si duch闚 zmar造ch ludzi jest wyj徠kowo mo磧iwe
-  wi瘯szo嗆 duch闚 zmar造ch to demony, kt鏎e si pod nie podszywaj
-  kontakt z duchem osoby zmar貫j skutkuje 鄉ierci.




III. Jak sprawdzi ducha czy jest dobry?

Je郵i kto jest niepos逝szny Bogu i wzywa duchy to jest niemal pewne, 瞠 wywo豉
demona. Taki cz這wiek sam si 'wystawia' szatanowi, i traci Bo膨 ochron.
A szatan zrobi wszystko, 瞠by tego cz這wieka oszuka, i w formie jak najbardziej
atrakcyjnej wci庵n望 go w z這.
W Biblii nie mamy 瘸dnego przyk豉du, 瞠by samoistnie (bez wcze郾iejszego
wywo豉nia) duch zmar貫j osoby odzywa si do 篡j帷ego cz這wieka. S jedynie
przyk豉dy, gdy inne byty duchowe (anio這wie, demony, szatan) rozmawiali z lud幟i
篡j帷ymi.

A co ma zrobi osoba, kt鏎a nie wywo逝je duch闚, a nagle pojawi si jej jaki?
Ludziom niewierz帷ym oraz tym, kt鏎zy zdaj sobie spraw z istnienia Boga (cho
Boga nie kochaj) trudno jest odr騜ni, czy duch jest dobry, czy z造. Taka osoba
jest po stronie diab豉, szatan ma do niej prawo, tak jak do kr鏊a Saula, kt鏎y
by dr璚zony przez z貫go ducha.
Jedynym wyj軼iem jest ukorzy si przed Bogiem i poprosi o ratunek przed z貫m.
Inaczej si nie da, bo ka盥y byt duchowy jest silniejszy od cz這wieka. Ludzkimi
metodami nie mo積a si obroni.
Jak pojawi si nam, chrze軼ijanom, jaka istota duchowa lub s造szymy jaki g這s
pochodz帷y od ducha to powinni鄉y sprawdzi, czy duch jest dobry, czy z造.
B鏬 wr璚z nakazuje nam sprawdza duchy. Znane mi s z Biblii trzy sposoby
sprawdzenia.

Spos鏏 pierwszy - test, kt鏎y mo瞠 zastosowa ka盥y chrze軼ijanin, nawet nie
znaj帷y dobrze Biblii:

1J. 4,1	 Umi這wani, nie ka盥emu duchowi wierzcie, lecz badajcie duchy, czy s
         z Boga, gdy wielu fa連zywych prorok闚 wysz這 na ten 鈍iat.
4,2	 Po tym poznawajcie Ducha Bo瞠go: Wszelki duch, kt鏎y wyznaje, 瞠 Jezus
         Chrystus przyszed w ciele, z Boga jest.
4,3	 Wszelki za duch, kt鏎y nie wyznaje, 瞠 Jezus Chrystus przyszed
         w ciele, nie jest z Boga. Jest to duch antychrysta, o kt鏎ym
         s造szeli軼ie, 瞠 ma przyj嗆, i teraz ju jest na 鈍iecie.

Rozumiem, 瞠 trudno jest pami皻a o sprawdzaniu w chwili, gdy nam si co
pojawi - cia這 zwykle reaguje niepokojem, panik . Nasze odczucia
(pok鎩, niepok鎩) nie s miarodajnym sprawdzianem. Nawet w przypadku pojawienia
si anio豉 Bo瞠go mo積a reagowa l瘯iem (ㄆk.1,12).
Dlatego, 瞠by mie pewno嗆 jaki duch nam si pojawi, musimy zastosowa ten test.
Wtedy b璠ziemy wiedzie, czy duch jest przys豉ny w dobrym celu, od Boga, czy
w z造m celu, od szatana.
Ja, dzi瘯i Bogu nie musia貫m jeszcze stosowa tego testu, dlatego trudno mi
powiedzie, jak si zwraca do ducha. Skoro jednak jest napisane, 瞠 duch ma to
wyzna ( lub nie ) to nale瘸這by  zwr鏂i si do ducha w ten spos鏏
- "Wyznaj,瞠 Jezus Chrystus przyszed w ciele".
I powinien odpowiedzie pe軟ym zdaniem :
"Wyznaj, 瞠 Jezus Chrystus przyszed w ciele".
Z造 duch nie jest w stanie tego powiedzie.
Bardzo istotny jest fakt, 瞠by zwr鏂i si bezpo鈔ednio do ducha. Dlaczego?
Zauwa禦y, 瞠 w tym wersecie jest wzmianka o fa連zywych prorokach. Je郵i zwr鏂imy
si do takiego proroka jako do cz這wieka, to 瘸den problem dla niego powiedzie
nam to, co chcemy us造sze. Dlatego mamy si zwraca do ducha, kt鏎y przemawia
przez t osob - z造 duch nie wyzna, 瞠 Jezus przyszed w ciele.

Spos鏏 drugi - nale篡 sprawdzi, czy s這wa ducha s zgodne z Bibli.
Nie zawsze mo積a zd捫y zastosowa test opisany wcze郾iej, bo np. duch co powie
i zniknie. Wtedy sprawdzamy z Bibli to, co nam powiedzia - je郵i si
nie zgadza, to znaczy, 瞠 duch by z造.
Gdy si zn闚 pojawi, mo瞠my go od razu zgromi w imieniu Jezusa.
Pami皻ajmy, 瞠 szatan zna Bo瞠 S這wo, i mo瞠 umiej皻nie nim manipulowa - nawet
wobec Jezusa pos逝giwa si cytatami z Pisma (Mat.4,6).
Dobry duch od Boga nie obrazi si, je郵i sprawdzimy czy to co nam m闚i jest
prawd ( S璠z.6,37).

Spos鏏 trzeci - dar rozr騜niania (rozpoznawania) duch闚.
Mog go stosowa tylko chrze軼ijanie, kt鏎zy otrzymali ten dar od Ducha 安i皻ego:

1Kor. 12,8      Jeden bowiem otrzymuje przez Ducha mow m康ro軼i, drugi przez
                tego samego Ducha mow wiedzy,
12,10		Jeszcze inny dar czynienia cud闚, inny dar proroctwa, inny dar
                rozr騜niania duch闚, inny r騜ne rodzaje j瞛yk闚, inny wreszcie
                dar wyk豉dania j瞛yk闚.

Osoba maj帷a taki dar nie musi stosowa test闚, dostaje wiedz od Boga. Nie ma
wtedy 瘸dnych w徠pliwo嗆 co do rodzaju ducha. Prawdopodobnie taki dar mia
鈍. Pawe (Dz. 16,16), kt鏎y bez stosowania test闚 rozpozna z貫go ducha
wieszczego, kt鏎y by w dziewczynie, cho ten duch g這si rzeczy prawdziwe.

Tu nasuwa si jeszcze pytanie  - czy mo瞠my odpowiada na to, co m闚i do
nas duch? To zale篡, jaki duch si na objawi. Na pewno nale篡 bezwzgl璠nie
sprawdzi, czy jest to duch dobry, czy z造.
Nie mamy 瘸dnego przyk豉du dialogu chrze軼ijan z demonami lub duchami zmar造ch,
i dlatego nie nale篡 z takimi duchami rozmawia, lecz post徙i podobnie jak
鈍. Pawe - rozkaza w imieniu Jezusa, aby duch odszed:

Dz. 16,16   A gdy鄉y szli na modlitw, zdarzy這 si, 瞠 spotka豉 nas pewna
            dziewczyna, kt鏎a mia豉 ducha wieszczego, a kt鏎a przez swoje wr騜by
            przynosi豉 wielki zysk panom swoim.
16,17	    Ta, id帷 za Paw貫m i za nami, wo豉豉 m闚i帷: Ci ludzie s s逝gami
            Boga Najwy窺zego i zwiastuj wam drog zbawienia.
16,18	    A to czyni豉 przez wiele dni. Wreszcie Pawe zn瘯any, zwr鏂i si do
            ducha i rzek: Rozkazuj ci w imieniu Jezusa Chrystusa, 瞠by z niej
            wyszed. I w tej chwili wyszed.

Zale篡 nam na tym aby duch znikn掖, a to jedyny skuteczny spos鏏 pozbycia si
z貫go ducha -rozkaz w imieniu Jezusa. Mo瞠my za to wchodzi w dialog  z dobrymi
duchami od Boga, czyli anio豉mi. Jest du穎 takich przyk豉d闚, chocia瘺y dialog
Zachariasza:

Dz. 1,11    Wtem ukaza si mu anio Pa雟ki, stoj帷y po prawej stronie o速arza
            kadzidlanego.
1,12	    I zatrwo篡 si Zachariasz na jego widok, i l瘯 go ogarn掖.
1,13	    Anio za rzek do niego: Nie b鎩 si, Zachariaszu, bo wys逝chana
            zosta豉 modlitwa twoja, i 穎na twoja, El瘺ieta, urodzi ci syna
            i nadasz mu imi Jan
1,18	    Wtedy rzek Zachariasz do anio豉: Po czym to poznam? Jestem bowiem
            stary i 穎na moja w podesz造m wieku.
1,19	    A odpowiadaj帷 anio rzek do niego: Jam jest Gabriel, stoj帷y przed
            Bogiem, i zosta貫m wys豉ny, by do ciebie przem闚i i zwiastowa ci
            t dobr nowin.

Kto mo瞠 powiedzie, 瞠 przecie niekt鏎zy egzorcy軼i rozmawiaj ze z造mi
duchami i nie widz w tym nic z貫go. Postaram si kr鏒ko om闚i ten w徠ek.
Wiele os鏏 widzia這, chocia瘺y na filmach dokumentalnych, spektakularne
gromienie z造ch duch闚 podczas egzorcyzm闚 i dialogi egzorcyst闚 z demonami.
Jak ju wspomnia貫m, w Biblii nie ma przyk豉d闚  jakichkolwiek rozm闚 chrze軼ijan
ze z造mi duchami - s tylko przyk豉dy rozkazywania w imieniu Jezusa.
Jezus da nam moc wyp璠zania demon闚 w Jego imieniu, a nie moc dyskutowania
z demonami:

Mar. 3,14  I powo豉 ich dwunastu, 瞠by z nim byli i 瞠by ich wys豉 na
           zwiastowanie ewangelii,
3,15	   i 瞠by mieli moc wyp璠za demony.

Niekt鏎zy twierdz, 瞠 skoro Chrystus  podejmowa dialog ze z造mi duchami,
to i my mo瞠my. Mamy przyk豉dy 瞠 Jezus:
- odpowiada szatanowi cytuj帷 S這wo Bo瞠 (Mat.4,10)
- pyta demona o imi (Mar.5,9).
Bazuj帷 na tych wersetach mogliby鄉y odpowiada demonom S這wem Bo篡m i pyta
o imi. Nie neguj tego, ale pami皻ajmy, 瞠 Jezus jest Bogiem i cz這wiekiem,
a jako B鏬 m鏬 sobie pozwoli na pewien dialog ze z貫m, je郵i uzna, 瞠 to jest
konieczne ( np. ze wzgl璠u na s逝chaj帷ych).
Opieraj帷 si na tym, 瞠 s przyk豉dy rozm闚 Jezusa ze z造mi duchami, a nie ma
takich przyk豉d闚 dotycz帷ych chrze軼ijan uwa瘸m 瞠:
- regu豉 jest nie rozmawia ze z造mi duchami
- wyj徠kowo mo積a odpowiedzie demonom S這wem Bo篡m, albo  spyta je o imi,
  ale tylko pod natchnieniem Ducha 安i皻ego, bo Duch 安i皻y jako B鏬 jest
  silniejszy od mocy ciemno軼i.

Wnioski:
- w przypadku objawienia si nam ducha powinni鄉y sprawdzi czy duch jest dobry,
  czy z造:
   . poprzez nakazanie duchowi aby wyzna, 瞠 Jezus Chrystus przyszed w ciele
   . poprzez sprawdzenie, czy to co nam powiedzia duch jest zgodne z Bibli
   . u篡waj帷 daru rozr騜niania duch闚 ( tylko niekt鏎zy chrze軼ijanie )
- mamy prawo rozkazywa z造m duchom w imieniu Jezusa, aby odesz造
- regu陰 jest, aby鄉y sami z siebie nie podejmowali dialogu ze z造m duchem
- pod natchnieniem Ducha 安i皻ego wyj徠kowo jest mo磧iwo嗆 ograniczonego dialogu
  z demonami
- mo瞠my podejmowa dialog z dobrymi duchami (anio豉mi).



IV. Podsumowanie

B鏬 przekaza nam w Biblii du穎 informacji na temat duch闚. Wiemy 瞠:

- B鏬 zakaza kontakt闚 z duchami ludzi zmar造ch
- wywo造wanie duch闚, wzywanie ich, pro軸y o wstawiennictwo, po鈔ednictwo,
  rozmowy - s obrzydliwo軼i dla Boga
- ka盥y kto si kontaktuje z duchami zmar造ch pope軟ia grzech ba逕ochwalstwa,
  豉mie pierwsze przykazanie (cudzo堯stwo duchowe)
- w Biblii nie mamy ani jednego przyk豉du pro軸y o wstawiennictwo kierowanej
  do ludzi zmar造ch
- kontakty ze z造mi duchami mog skutkowa niewys逝chaniem modlitw, i odej軼iem
  od Boga.
- duchy zmar造ch wzywa osoba, kt鏎a nie kocha Boga i nie jest Mu pos逝szna
- ukazywanie si duch闚 zmar造ch ludzi jest wyj徠kowo mo磧iwe
- wi瘯szo嗆 wywo豉nych duch闚 to demony, kt鏎e si podszywaj pod duchy zmar造ch
- kontakt z duchem osoby zmar貫j skutkuje 鄉ierci.
- w przypadku objawienia si ducha powinni鄉y sprawdzi czy duch jest dobry,
  czy z造:
   . poprzez nakazanie duchowi aby wyzna, 瞠 Jezus Chrystus przyszed w ciele
   . poprzez sprawdzenie, czy to co nam powiedzia duch jest zgodne z Bibli
   . u篡waj帷 daru rozr騜niania duch闚 ( tylko niekt鏎zy chrze軼ijanie )
- mamy prawo rozkazywa z造m duchom w imieniu Jezusa, aby odesz造
- regu陰 jest, aby鄉y sami z siebie nie podejmowali dialogu ze z造m duchem
- pod natchnieniem Ducha 安i皻ego jest mo磧iwo嗆 ograniczonego dialogu z demonami
- mo瞠my podejmowa dialog z dobrymi duchami (anio豉mi).

Tak wi璚, dzi瘯i Bogu, aby nie da si oszuka mo瞠my sprawdza duchy, rozpozna
z貫 duchy, i trzyma si z dala od z豉 :

1Tes. 5,21	 Wszystkiego do鈍iadczajcie, co dobre, tego si trzymajcie.
5,22		 Od wszelkiego rodzaju z豉 z dala si trzymajcie.



Bibliografia (liczby w nawiasach oznaczaj pozycje w s這wnikach).

1. Studio Biblijne 1.0 SE, wyd. Samson Digital System, 1998 (Biblie - BW,BT,BWP).
2. Hebrajsko-polski Stary Testament - Prorocy, opr. Anna Ku鄉irek, red. nauk.
   ks. prof. dr hab. Waldemar Chrostowski, wyd. Vocatio, 2008
3. Wieki s這wnik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu
   (t. I i II ), Ludwig Koehler, Walter Baumgartner, Johann Jakob Stamm, wyd,
   Vocatio, 2008
4. Grecko- polski Nowy Testament, ks. Remigiusz Popowski, Micha Wojciechowski,
   wyd. Vocatio, 1994
5. Wielki s這wnik grecko-polski Nowego Testamentu, ks. Remigiusz Popowski
   wyd. Vocatio, 2006


Opracowano 2013-11-23

biblia4g
mail2
KONTAKT